Claus Erik Jensen kom til Whole Body Challenge i december 2014. Han havde længe levet med alkohol, fastfood og overvægt. Claus er ligeledes i Forsvaret og minimum en gang om året skal en fysisk løbetest bestås. 3000 meter løb på 15 minutter. Og det var altid et helvede på jord at komme igennem - ofte med meddelelsen "Ikke bestået".

Slut skulle det være og vi fik i samråd med Claus sat et program i gang. Claus vejede 118 kg. Vi startede ud med en 12 minutters løbetest og en coretest.

 

12 minutters løbetest: 2310 meter

Coretest:


Ryg 65 sek = 0
Mave 61 sek = 0
Træk til bryst 16 stk = 5
Side bro V 25 sek = 0
Side bro H 36 sek = 0
Rygbro V 35 sek = 1
Rygbro H 39 sek = 1
Lunges 29 stk = 1


Svarer til Niveau 1 i Forsvarets Coretest. Niveau 2 er minimum for at bestå de fysiske parametre.

 

Her er Claus' egne ord på den første måneds træning:

Den 3. januar 2014 blev starten på et nyt kapitel i bogen om mit liv. En bog der kunne have haft titlen ”Livsnyder med fedt på”. Nu ser mit liv dog meget anderledes ud. Med hjælp fra drengene fra WholeBodyChallenge er vægten gået fra 118,6 kg til 110,5 kg på blot 27 dage. En forandring som er mærkbar, både fysisk og psykisk.

Før alt dette var livs mottoet nok nærmest bare ”mere, mere og mere”. Alkohol og fastfood var en stor del af kalorieindtaget og det var ikke i små mængder. Jeg havde det bedst, når jeg spiste så meget at maven gjorde helt ondt. Træningen var desuden heller ikke noget at råbe hurra for og Forsvarets fysiske test var ikke ligefrem yndlings beskæftigelsen på jobbet. Der skulle ske noget, og jeg tænkte, hvem ville være bedre til det end Mikkel og Lasse fra WBC.

Siden 3.januar 2014 er kosten blevet vendt 180 grader fra McDonalds og anden fastfood til salat, grønsager og kød. De første par dage følte jeg ikke rigtig, at jeg blev mæt, men kroppen vendte sig hurtigt til den sunde kost. Morgenmaden blev nu en del af hverdagen og i dag kan jeg ikke undvære den. Der har været brug for lidt kreativ tænkning. Salat hver dag kan godt gå hen og blive trist, men nettet er heldigvis fyldt med lækre opskrifter. Portionerne er gradvist blevet mindre og mindre, trods at jeg stadig spiser mig mæt, og jeg har på intet tidspunkt gået sulten i seng, efter kroppen har vænnet sig til min nye kost. Desuden supplerer jeg også med frugt i den daglige kost. Tænk sig at ”kaninfodder” kan smage så godt.

Træningen har været skemalagt, så det var lige til at gå til. Jeg har trænet interval løb og coreøvelser, som jeg har tracket på Endomondo. På den måde har Lasse og Mikkel kunnet følge med i min træning. Inde på WBC kunne jeg nemt finde præcis det, der skulle trænes uge for uge, så det har været super nemt at komme i gang med. Alle trænings pas er gennemført til dato.

For mit vedkommende har det været guld værd, at jeg har haft min gode kollega Rasmus Baldus at træne med. Vi planlægger og snakker om, hvornår vi skal træne, samt hvad vi skal træne den pågældende dag. Det har givet rigtig meget at have en makker, som Baldus, så vi har haft hinanden som støtte. Hvis det er muligt, vil jeg klart anbefale, at man finder en at træne med, da det bare gør det så meget sjovere.

Den 29. januar kom dagen, hvor der atter skulle løbes en fysisk test (3000 m løb på 15 min.). Noget jeg normalt ikke så frem til, men denne gang var det ikke noget, der gav mig de store bekymringer. Vejret var koldt og kroppen en smule småsyg, men alligevel blev testen bestået. Det var en fantastisk følelse at løbe over målstregen inden for tiden.

Denne måneds træning og sunde kost har gjort, at jeg har været nødt til at bytte noget af mit arbejdstøj. Det var simpelthen blevet lidt for stort - eller jeg var selvfølgelig blevet mindre. Mit bælte er kommet 2 hakker længere ind. Allerede efter 5 dage med den nye livsstil føltes det, som om at min krop havde fået det ”bedre”. Jeg har nu meget mere energi og overskud gennem hele dagen og får ikke en død periode, når jeg kommer hjem fra arbejde, som tidligere.

Jeg ser meget frem til det videre forløb med denne nye livsstil, og jeg vil klart anbefale til alle at kontakte WBC drengene, hvis man som jeg har brug for et spark i røven til at komme i gang! De har sørget for at motivationen har været i top, vejledt mig til perfektion, samt bakket mig op og troet på mig 110%.

Inspireret? Det kan sagtens ske for dig også.

 

Opdatering 28-01-2014:

Vejning og fedtprocent måling. Ny vægt 110 og en fedtprocent på 23,6. Det er et vægttab på 8 kg på 25 dage - og Claus er gået i seng mæt hver aften.

 

Opdatering 18-02-2014:

Ny coretest 6 uger efter start.


Ryg 121 sek = 2
Mave 118 sek = 4
Træk til bryst 16 stk = 5
Side bro V 76 sek = 2
Side bro H 75 sek = 2
Rygbro V 61 sek = 3
Rygbro H 60 sek = 3
Lunges 60 stk = 5


Svarer til Niveau 3 (3,25)!

 

Opdatering 31-03-2014:

Vejning og fedtprocent måling. Ny vægt 93,2 kg og en fedtprocent på 19. Det er et vægttab på yderligere 7 kg på 34 dage - sundt og fornuftigt vægttab.

 

Opdatering 03-05-2014:

4 måneders hårdt arbejde for Claus har nået sit højdepunkt! Han deltog og gennemførte Lillebælt Halvmaraton med en flot tid på 2 timer og 13 minutter.