Christina anvendte personlig træning hos Wholebodychallenge i 3 måneder, og vi kunne derefter slippe hende fri med ny viden, større motivation og redskaberne til at sikre en fortsat fremgang. Dette er hendes beretning.

Jeg har hele livet været slank og aldrig haft problemer med vægten. Derfor var både træning og slankekure en by i Rusland for mig. Da jeg var 24 år fik jeg min datter, og der skete noget med min krop. Dels tog jeg 30 kg på og opdagede, at de ekstra kg nægtede at slippe min krop.

For første gang i mit liv stod jeg overfor en udfordring i forhold til min krop – et stort vægttab, som syntes umuligt, da vejen frem, med mad, ikke var nok. Jeg startede derfor med at løbetræne. Det hjalp til dels på kiloene, men pænt så det ikke ud.

Sådan kæmpede jeg i godt 2 år, hvor der skete endnu en ændring i mit liv. Jeg valgte at starte i Forsvaret – nu skulle der ske noget, og jeg ville i form. Jeg begyndte at styrketræne for første gang. Jeg kom i god form og klarede en tid i Forsvaret med bravur og topkarakter – prisen var dog et skadet knæ, der satte en stor stopklods i min træning, særligt løbetræning, som jeg var helt afhængig af.

Derudover har jeg ofte ryg/nakke problemer grundet et løst skulderblad, som jeg aldrig rigtig havde tænkt over, hvordan det påvirkede min træning.

Jeg fortsatte dog med min træning og efter godt 1,5 år måtte jeg erkende, at min træning ikke havde den ønskede effekt, selvom jeg trænede godt 3-5 gange om ugen i halvanden time.

Jeg tog derfor en ny beslutning – en personlig træner. Idet jeg har været i Forsvaret havde jeg hørt rygter om Wholebodychallenge, og at de havde rigtig gode resultater, hvorfor jeg henvendte mig til Lasse Boyhus Rasmussen og lavede et samarbejde med ham.

Sammen lavede vi en 3 måneders plan, hvor der blev talt meget om forventninger, mål og realisme – det gav rigtig god mening, at se om ens mål og forventninger hang sammen, med det liv man lever.

Mit mål var nedsat fedtprocent og opstramning af kroppen – Lasse pointerede, at det vigtigste mål måtte være mit skadede knæ og læse skulderblad, og det andet kom sekundært. En tanke, der ikke var faldet mig ind!

 

Hvad var anderledes med en personlig træner?

Jeg kom godt fra start med god information og en træningsplan udarbejdet i forhold til mine mål. Jeg opdagede efter allerede 4 uger, at der var sket ikke kun mærkbare, men også synlige fremskridt i min træning og med min krop. Ret hurtigt kunne jeg se, at jeg i 1,5 år havde trænet meget tidsmæssigt, men ikke korrekt og ikke hårdt nok, hvilket betyder, at jeg nu kan nøjes med at træne 3 gange om ugen, og stadig opnå et bedre resultat. Sammen med Lasse og konceptet bag Wholebodychallenge kom også et nyt begreb ind – restitution, og vigtigheden af dette, hvis man vil se fremskridt.

Den nye træningsplan var helt anderledes end, hvad jeg nogensinde før har trænet – særligt WBC træningspas. Det var en udfordring for mig, at ”Forstå”, at man kunne nøjes med 10-20 min WBC og så svarede det til 1 times styrketræning.

Det at have en personlig træner til at korrigere og motivere undervejs gjorde en kæmpe forskel for mig – den gjorde, at man lige fandt det ekstra frem under træning og gav 110 % hver gang. Man havde et ansvar for sin træning.

 

Hvad var resultatet:

Efter 3 måneder kan jeg se og føle en stor forandring. Jeg har ikke tabt mig på vægten, men min fedtprocent er faldet 2 % og min muskelmasse steget med 1, 5 % - på blot 3 måneder! Det er det målbare, men jeg kan se en mere stram og tonet krop, som jeg efter 1,5 års træning ikke havde opnået.

Dertil kan jeg i dag løbe længere, hurtigere og oftere, da jeg har haft fokus på belastning og genoptræning af mit knæ. Derudover har jeg mindre problemer med mit skulderblad, da jeg nu har mere fokus på, hvordan jeg styrker det korrekt.

Jeg føler, at det er vigtigt at pointere at mine 3 måneder løb henover en sommerferie, hvor der stadig var plads til grillmad, is og alt hvad der hører sig til om sommeren.

 

Anbefaling af Wholebodychallenge:

Wholebodychallenge har åbnet mine øjne for, hvor vigtigt det er, at man ikke bare træner meget, men træner korrekt og hårdt – det giver det største udbytte. Jeg har også lært, at særligt restitutionen er vigtig i forhold til at se udvikling og ikke nedbryde sin krop.

Derudover har det åbnet mine øjne for, hvilken rolle kosten har for træningen – uden at det er et invaderende element i hverdagen. Men spiser du korrekt før og efter træning, så optimerer du udviklingen væsentligt – også uden at der er de helt store forandringer. Det er her en helt klar fordel, at Wholebodychallenge har en hjemmeside, hvor man kan støtte sig til effektiv og relevant kostteori - helt gratis.

Både kostomlægning og træning passer godt ind i en travl familiehverdag, da man kan lave meget af træningen derhjemme på kort tid, og kostplanen er ikke besværlig at lave eller leve efter.

Det bliver kun nemmere af, at informationsniveauet er omkring de forskellige øvelser samt formålet er så konkret på hjemmesiden, og det er nemt at gå til. Der er stor variation i øvelserne, hvilket gør, at det ikke bliver trivielt og kedsomt, selv hvis man vælger at træne sin WBC ret ofte.

Konceptet bag Wholebodychallenge gør, at man kan opnå sine mål på en sund og mere kvalitativ måde, da der er synlige resultater uden at det fylder eller bliver styrende i forhold til hele ens hverdag.

 

// Christina Staak